همه چیز درباره چوب راش

چوب راش

درخت راش که به آن fagus orientalis و یا beech می گویند و در جنگل های شمال کشورمان نیز موجود می باشد از دسته سایه پسندان و در نتیجه پر شاخ و برگ میباشد، ارتفاع آن تا 35 الی 40 متر و قطر آن تا یک و نیم متر رشد می کند و تا 250 سال نیز عمر می کند.
این چوب در طبیعت به رنگ کرم مایل به قرمز دیده می شود و جزو چوب های نیمه سنگین با مقاومت بالا و سخت است و به دلیل همین سختی بالا حشرات و قارچ ها توان نفوذ به آن را ندارند و در نتیجه نمی توانند آسیبی وارد کنند و این خاصیت جزو مزیت های مهم این چوب با ارزش است.
چوب راش قابلیت تورقی بسیار خوبی دارد و در نتیجه خوشتراش است ، به همین دلیل برای استفاده هایی همچون صنایع مبلمان، روکش گیری، الوارگیری، تخته چند لایه و … بسیار مناسب است و به دلیل بافت همگن و استحکام بالا بیشترین تقاضا را در بازار صنعت چوب و مبلمان دارد. از سلولز این چوب در تهیه پارچه های ابریشمی لطیف استفاده می شود و حتی زغال و هیزمش نیز بسیار مرغوب می باشد.

 

چوب مناسب برای مبلمان

انتخاب نوع چوب بطور ویژه در صنعت مبلمان طبق معیارهایی صورت می گیرد از قبیل: رنگ زیبا و مناسب ، بافت مستحکم در عین نرم بودن، دارای گره کمتر بودن، مقاومت در برابر کنده کاری که چوب راش تمام مشخصه ها را داراست.

 

چوب راش در مبلمان

پروسه استفاده از چوب راش در صنعت مبلمان و چوب به این گونه است که ابتدا در داخل جنگل برش میخورد، سپس به دسنگاه های خشک کن منتقل می شود و طی مدت دو تا چهار ماه کاملا خشک می شود تا جاییکه درصد رطوبتش از یک دهم درصد پایین تر شود، پس از آن یک دوره زمانی دیگر طی می شود تا چوب آماده خرد شدن شود و پس از این مرحله چوب را بر حسب نوع استفاده از آن که برای مثال برای مبلمان کلاسیک است و یا استیل، قالب گذاری میکنند و در مرحله بعد منبت کاری رویش انجام می گیرد و سپس پرداخت شده به دست نجار می رسد تا عمل چسباندن خرده چوب و کلاف ها انجام گیرد و فاق بندی کند تا برای مرحله رنگ کاری و رویه کوبی آماده شود. به این ترتیب حدود پنج ماه زمان میبرد تا یک محصول مبلمان آماده شود.